8000 gedaan en 4000 te gaan - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Ton Vegt - WaarBenJij.nu 8000 gedaan en 4000 te gaan - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Ton Vegt - WaarBenJij.nu

8000 gedaan en 4000 te gaan

Door: Ton van der Vegt

Blijf op de hoogte en volg Ton

02 April 2012 | Malawi, Lilongwe

Dag trouwe volgers,
Van 20 maart 2012 dateert de laatste notitie in het Weblog. Toen zaten we in Arusha Tanzania op de helft van de tocht. We zijn de stad Lilongwe Malawi binnengereden op 1-4-2012 en gaan na 2 rustdagen de grens met Zambia over. Nog 4000 km in 36 fietsdagen af te leggen en dan bereiken we op de 12e mei 2012 Kaapstad.
De afgelopen 2000 km door de prachtige landen met veel lieve mensen in Tanzania en Malawi waren niet alle even gemakkelijk. In Tanzania waren er 6 dagen off-road en overnachten op bush-camps en vanaf het Lake Malawi (500 km lang en 80 km breed) werd er weer stevig geklommen van 400 mtr naar 2400 mtr. Op 30 maart telde ik het aantal keren dat we moesten klimmen en dat bleken 56 bergen/heuvels te zijn. Ik ben niet de snelste maar heb er al geen moeite meer mee om in 8 uur 125 km te fietsen berg op en berg af. De gezondheid en de spieren zijn super.
Ik heb erg naar mijn zin en geniet van alles om me heen. Er is geen fietsdag meer dat ik klaag over het stijgingspercentage, het warme weer of de lengte van de dagelijkse tochten.
Er hebben van de 50 rijders die de hele tour doen 6 mensen het strijdveld verlaten. Onze grote viend Klaus uit Denemarken brak zijn heup bij een val, een ander zijn schouder en zijn er nog een aantal die om gezondheidsredenen of een blessuren afhaakten. Een Spaanse rijder viel waarbij de hanger van zijn derailleur afbrak. Hij had dat onderdeel niet bij zich en er zijn 1000 soorten maar die passen niet. Hij is in Mzuzu Malawi moeten afhaken.
Op zondag, 1 april 2012 fietsten we
van Kasungu naar Lilongwe, een afstand van 131 km. We passeerden in twee relatief kleine dorpen de Palmpasenoptocht. Duizenden mensen in processie zwaaiend met palmtakken en geestdriftig zingend en dansen over onze fietsroute. Hier gelooft men oprecht. Dat is vaak ook het enige houvast wat ze hebben. Dat geeft zin aan hun leven. Indrukwekkend om dat te zien en meemaken.
We stoppen soms om een colaatje te drinken en dan komen uit alle hoeken en gaten kinderen naar ons toe om te kijken of de Muzungu-mogelijk iets kan missen. Ik koop dan soms een zak snoepjes en deel die uit. Hij lijkt wel een groot feest dan. Zij zijn te vreden met iets klein ook al is dat geen structurele oplossing voor de problemen die de mensen in deze landen kennen. Men is gelukkig en ik heb werkelijk nog niet een persoon horen klagen.
De verzorging is goed. De regen komt 's-nachts gedurende de laatste 4 dagen met bakken naar beneden. Mijn tentje is superwaterdicht. De 6 jaar oude mountainbike van Ad Verstegen doet het goed. Op een paar lekke banden en een kapotgetrokken ketting na, doet de fiets waarvoor hij meemocht. Ik geniet mket volle teugen en denk vaak aan thuis en al degenen die me volgen en steunen.
Het gaat jullie goed,
Hasta la Pasta van Tonniestour.

Linlongwe Malawie 2-4-2012
Op naar Zambia, Botswana, Namibie en Zuid-Afrika

Kusjes voor David en Willem en pak er zelf ook maar een van de rol.

• 02 April 2012 - 09:08

Ton:

Een ongelooflijk knappe prestatie. Ook nu al. Ook al is de tocht nog niet helemaal volbracht.
    Ik wens je heel veel succes met het vervolg.
    Ton

• 02 April 2012 - 09:45

Leo:

Hallo Ton,
    zoals je het schrijft is het de hele tijd genieten. Jouw levenstocht opent velen de ogen over het echte Afrika.
    Hou vol, geniet en tot binnenkort.

• 02 April 2012 - 12:06

Mirjam:

Hej Ton,
    Mooie indrukwekkende verhalen. Bedankt!
    Heel veel succes en hou het heel.
    Groetjes

• 02 April 2012 - 13:02

Jeannette:

Hoi Ton, wat geweldig dat je het nog steeds vol kunt houden. Het is een hele belevenis om steeds je verslagen te lezen. Nog maar ff en dan ben je weer thuis met een heleboel spieren erbij!! Dan heb je toch wel een grote prestatie verricht of niet dan...Gr en liefs van Jeannette

• 02 April 2012 - 13:14

Wilma:

Hoi kanjer van 'n broer!!!

Ik volg je met plezier en bewondering!
    Nog 4000 km. maar ook al ben je weer hélemaal in vorm zijn dít "de laatste loodjes"!!!
    Ik weet zéker dat jij het redt, want er zijn zóveel mensen die met je meeleven!
    Dát moet je kunnen merken, tóch?
    Toi.toi,toi, succes de laatste kilometers!!!
    Liefs, je zus: Wilmaxx

• 02 April 2012 - 13:56

Daan:

Papaaaa! Fantastisch, al 3/4 achter de rug. Nog 1 kwart te gaan. Een ongelooflijke prestatie nu al! 15 mei vlieg je terug, en 16 mei sluiten we je in de armen op Schiphol Airport! We zien ernaar uit. De laatste loodjes wegen het zwaarst zeggen ze weleens, maar in jouw geval: de zwaarste loodjes liggen ergens in Sudan en Ethiopie en vedertje licht zweef jij naar de finish! En ookal voelt dat niet altijd zo, VOEL het dan toch maar zo ;) Go get 'm TIGER! Hasta pronto! x

• 02 April 2012 - 15:49

Henk En Annie Vd Ca:

Hoi super Ton,

Wat leuk dat je er zo van geniet,

Je doet het toch maar,
    hou vol en geniet.

vriendelijke groetjes uit Zeeland

• 02 April 2012 - 18:52

Watoto Foundation:

Hi Ton,Tanzania ligt al weer enkele duizenden kilometers achter je en toch laat het niemand van ons los.......Het was een geweldige happening om jou samen met je hele familie bij Watoto Foundation op de fiets te moge ontmoeten. Even doortrappen en het zit erop Ton, jij gaat het volbrengen met weer een aantal kilo's minder ballast...... Truus en Noud

• 02 April 2012 - 21:04

Betsie En Bert:

Hoi zwager/broer; alle respect voor je geweldige prestatie. Een beetje grijzer, behoorlijk slanker, ben benieuwd naar je gespierde benen! Geniet van de 2 rustdagen en dan vol goede moed de laatste 4000 km afleggen. Het weerzien met Nelly en de anderen zal je zeker vleugels hebben gegeven. Blijf gezond Ton, dan maak jij dit wel af. Good goan.

• 02 April 2012 - 22:00

Renny Kronenburg:

Ha die Ton,

Hartstikke leuk om je verslagen te lezen en te blijven volgen . Eeeen hele knappe prestatie die je leverd. petje af hoor!!!!
    Ben nu alweer benieuwd naar het volgende verslag
    Groeten Renny

• 02 April 2012 - 22:12

Wilcopedia:

Turbo Tonnie,

Grote fietsprestaties zonder doping....het blijkt mogelijk! Wat jouw doping is, is door jouw volgers wel te raden: wilskracht en de liefde voor Afrika. Je zei me ooit je loopbaan te willen stoppen met een bokswedstrijd op de binnenplaats van het bureau Uden. Het is niet zeker dat we nu nog een geschikte tegenstander vinden in jouw gewichtsklasse.....

De Tafelberg komt in zicht. Ik steek 'n kaarsje voor je aan in de Kruisherenkapel dat je heelhuids de finish haalt.

Groeten uit Rooi

• 02 April 2012 - 22:15

Petra:

Hoi Ton, Tanzania ligt voor jou alweer duizenden kilometers achter je, toch zijn voor mij en m'n moeder de herinneringen nog heel dichtbij. Wat hebben we het geweldig gehad, bij Truus en Noud op bezoek en jouw gezin ontmoeten. Het was een bijzondere week.
    Nog even doortrappen, je bent er bijna :-)
    In gedachten trap ik af en toe een stukje met je mee!

• 03 April 2012 - 10:41

Dorus:

Hé Ton,
    mooie foto's, mooie reisverslagen,
    fijn te horen dat het goed gaat met jou en je fiets (=maatje).
    'hang in there'
    Nog vele mooie momenten en de nodige gezondheid.
    a.v.
    Dorus en Samini

• 03 April 2012 - 17:43

Nellie En David:

lieve ,lieve Ton
    Blij weer iets van je te horen en te lezen.leuk dat je op dezelfde camping was waar wij 14 jaar geleden ook waren . Voor jou bekent terrein en ik kan in gedachten mooi mee fietsen.Blijf genieten en trappen dan ben je zo bij je Berg Nelliel

• 03 April 2012 - 18:02

Nellie :

Lieve , Lieve ,Ton Blij weer iets van je te horen en te lezen .Leuk dat je op dezelfde camping was waar wij 14 jaar geleden ook waren . Voor jou bekent terrein en ik kan in gedachten mooi mee fietsen Blijf genieten en trappen dan ben je zo bij je Berg Nellie.

• 04 April 2012 - 09:23

Job En Ria:

Ha die Ton
    Petje af hoor. Nu je zo ver bent gekomen doe je die laatste paar km. er ook nog wel bij.Kijk maar uit voor alle kuilen en gaten in de weg, want zonder jou "beschermlaagje"is een heup zo gebroken. We wensen je heel veel succes voor het laatste stukske.

• 04 April 2012 - 09:51

John Troost:

Wat een mooie verslagen en foto,s van je avontuurlijke tocht door het afrikaanse land helemaal naar Zuid-Afrika. Met heel veel plezier de verslagen vanaf het begin gelezen. Heb een enorme bewondering voor je uithoudingsvermogen. Voor de dagelijkse prestaties neem ik diep mijn petje af. Verder een prachtig doel waarvoor je genoemde reis maakt en geld doneert. Hartstikke fijn dat ook je vouw, kinderen en verdere dierbaren een paar dagen in Afrika zijn geweest om je een hart onder de riem te steken na zovele dagen onderweg. Inmiddels heb ik begrepen dat de 8000 km zijn volgemaakt en het eindpunt na 4000 km in zicht begint te komen. Ik blijf je volgen, zet ,m op en veel succes. Zorg dat je gezond blijft. Ik blijf aan je denken.
    Groetjes, John Troost

• 05 April 2012 - 12:27

Ingrid:

Bijzonder om eerst met Nellie samen internet af te zoeken naar nieuwtjes over jou en de tourd'afrique en dan Ton, jou te zien met Nellie en de kids om je heen in Tanzania bij de Watoto Foundation.

In het begin lezen we met spanning hoeveel 100 km je al hebt afgelegd en nu zitten er in middels ruim 8000 op!

Fijn dat jouw beschermengeltje je heeft behoed voor "stomme pech" want dat zou je niet verdienen.....Als het alleen aan jou ligt maak je deze tour gewoon even af.

Voor je het weet ben je weer thuis op de Bermershof en niet alleen jij maar ook je volgers zullen Africa gaan missen want daar zijn we ons door jou avontuur toch allemaal een beetje in gaan verdiepen.

Heel veel succes met dat laatste stukje ;-)

groetjes, Rob en Ingrid.

• 08 April 2012 - 12:27

Jacques&mie:

das weer een hele tijd geleden,maar wij volgen jou verrichtingen en vorderingen met grote bewondering en miep ook een beetje met trots,tis toch die grote beer van haar zussie die dit allemaal fikst,maar ik ook tis niet niks en ik moet altijd nog terugdenken aan die eerste keer dat ik jou ontmoette,was na een feestje bij de dikke toen we bij de fam van den berg na afloop nog wat eieren gingen bakken en op het laatst gingen de rauwe eieren door de keuken maar niet in de pan,toen dacht ik wat een ............... man en die zit ook nog bij de politie,Maar nu na 20 jaar moet ik zeggen je bent een toffe peer,goede vader en een goed mens en waar je nu mee bezig bent das een superprestatie en dan zeker ook het doel waar je het voor doet.En dan is het ytoch mooi en leuk dat je ook nog kunt genieten van deze grootste uitdaging in je leven.Ton we blijven je volgen en wensen je en je mede dapperen heel veel sterkte en fiets en vooral geniet van alles.Heel veel schouderklopjes en zetjes op je achterwerk om je laatste loodjes ook te volbrengen.groetjes en van miep een paar welgemeende knuffels.
    Je schoonzus Miep&Jacques uit Etten-Leur.

• 08 April 2012 - 21:19

Marlies En Hennie:

Wat een prestatie en geweldige verhalen en foto's. Dit is wel even iets anders dan naar Rome.
    Heel veel succes en hou vol

groetjes

• 09 April 2012 - 14:28

Ankh Van Burk:

Hallo Ton,

Kwam bij het opruimen van mijn bureau krantenartikel tegen over jouw monsterfietstocht door Afrika. Had al veel eerder willen reageren, maar liever te laat dan nooit. Fantastisch wat je doet en zeker ook voor het doel waarvoor. Jij bent een van de weinige mensen, die het niet bij mooie woorden laat, maar er ook daadwerkelijk iets voor doet! Die mensen mag ik wel. Veel succes verder met je tocht, ga nu regelmatig even kijken naar je website.
    Hartelijke groet,
    Ankh van Burk

• 09 April 2012 - 15:40

Marthe:

Hallo fietsers,
    Het moet een hele ervaring zijn om zoveel verschillende culturen mee te maken en zoveel mooi landschap te zien . Ik ben jaloers op je. '
    Als je thuis bent wil je je zelf wel even voorstellen want ik denk niet dat ik je nog zal herkennen.
    Foto's kan ik niet zien, want ik durf niet te downloaden en niemand wil dit voor me doen. Jammer.
    Groeten aan je tochtgenoten en tot horens. Marthe

• 10 April 2012 - 06:01

John Rijs:

Ton, zo te lezen stijgt de conditie met de dag, de motivatie ook, prachtig om te lezen. Een veilige en gezonde trip tot aan Kaapstad.

Groeten van de AVP DB.

• 10 April 2012 - 09:23

Joop & Monique:

Hoi Ton, al even niet meer gekeken. Dan is het een verrassing om je weer te zien, wat ben je slank! (en grijs hi hi) Fijn om te lezen dat het je nog steeds goed gaat en dat je er nog zoveel plezier aan beleeft. Veel succes met de laatste loodjes. Houdoe, Joop & Monique

• 12 April 2012 - 05:57

Ton En Corrie :

Hoi Ton

Wij heb via, via je site gekregen.
    wij hebben met bewondering en open mond zitten lezen ,het is gewoon geweldig wat jij presteert. En zo te lezen hou je het wel vol.Nu kunnen we je volgen en doen het met veel plezier.
    Heel veel groetjes Ton en Corrie van Katwijk

• 12 April 2012 - 16:25

Gerard Tax:

Ton heerlijk toch om je weer een jonge God te voelen. Alles is weer functioneel omgezet waarvoor je op deze kloot bent. Toy,toy toy.

• 12 April 2012 - 22:11

Familie Van Bohemen:

Hoi Tonnie,
    hoeveel kilometer nog?????
    Als ze op de eindstreep staan met gips kunnen ze de perfecte afdruk maken van een goed zadel, je moet ondertussen ee houten kont hebben, hahahaha.
    Sterkte met de laatste loodjes, groeten Peter.

• 12 April 2012 - 22:50

D+H:

Sorry dat we zo laat reageren, maar we zijn ff op vakantie geweest en hebben in die tijd ook de Mont Ventoux beklommen. Dat moet voor jou nu een makkie zijn. Alhoewel het was daar boven erg koud en we gingen met een slakkengang naar boven. Wat een klim. Gelukkig haalde de scooter het (haha). Jouw tentje mag dan super dicht zijn, dat van ons begon weer te lekken en we zijn maar weer eens naar de fabriek geweest, waar ze alles weer gerepareerd hebben. Met Pasen door Italie wat een lol, ook naar ons zwaaide iedereen maar dan wel in een file van 20 km. En nog bedankt voor die Blumen).Soms gestopt om wat te drinken maar niemand kwam kijken, kijk dat heb jij nu weer wel. Ook op de door H. gekochte snoepjes kwam helaas niemand af. Kijk dat zijn nu de verschillen. Een camper is dus ook niet alles en een heel kleine(VW of zo) al helemaal niet. Succes met het leste stukske.

• 13 April 2012 - 04:11

Menno:

Ton!

Mooi om te lezen dat je zo aan het genieten bent! Vind het echt enorm knap dat je dit doet, prachtig! Veel plezier nog en succes met de laatste loodjes!

Groeten uit Uje!

• 13 April 2012 - 15:52

Margreet:

Hoi Ton,

Telkens is het weer leuk om jouw verhaal te lezen. Met zoveel passie beleef je deze onderneming. Chappeau. Als je straks terug bent, zou je jouw ervaringen in een boek moeten vastleggen.
    Voor de komende (vele) kilometers wens ik je alle succes en nog heel veel fietsplezier.

• 29 April 2012 - 09:15

TOON EN ANNY VELD:

HALLO TON VAN TOON EN ANNY VELD NU HET EINDE NADERDVIND JY HET WELLETJES DAN VERLANG JE WEER NAAR HUIS HET NORMALEN LEVEN WEER OP TE PAKKEN MAAR WAT JY GEZIEN HEBT NEMENZE NIET MEER AF WEI VINDEN HET GEWELDIG GE PRESTAYE EN DAN AFSHEID NEMEN EN DAN OP NAAR UDEN WEL THUIS VAN TOON EN ANNY