Ton van der Vegt volgt zijn hart - Reisverslag uit Uden, Nederland van Ton Vegt - WaarBenJij.nu Ton van der Vegt volgt zijn hart - Reisverslag uit Uden, Nederland van Ton Vegt - WaarBenJij.nu

Ton van der Vegt volgt zijn hart

Door: tonstourdafrique

Blijf op de hoogte en volg Ton

10 Januari 2012 | Nederland, Uden

UDEN – Ton van der Vegt (59) uit Uden heeft na 41 jaar zijn politiepak definitief verruild voor een degelijke fietsuitrusting. Na zijn afscheid als oud-inspecteur van de politieregio Brabant-Noord per 1 december, gaat op 14 januari dan eindelijk zijn al lang gekoesterde wens in vervulling. Hij gaat mee met de Tour d’Afrique (TDA). In vier maanden tijd fietst hij met een internationaal gezelschap van Cairo in Egypte naar Kaapstad in Zuid-Afrika. “Uit respect voor de Afrikaanse bevolking.”

Van der Vegt fietst voor een goed doel; de Watoto Foundation van Udenaren Truus en Noud van Hout, de oud-directeur van Hout-Brox. Die vangt al acht jaar straatjongens op in Tanzania en leert ze in drie jaar tijd een ambacht, zodat ze later zelf in hun onderhoud kunnen voorzien. Inmiddels hebben vierhonderd jongens door toedoen van Watoto een betaalde baan gekregen. Bij zijn afscheid van de politie gingen giften van collega’s en andere gasten al in de sponsorpot. Van der Vegt betaalt zelf de kosten van de Tour, alle andere bijdragen gaan 100 procent naar de de Watoto Foundation. “Noud zit geregeld zonder stroom. Ik probeer genoeg bij elkaar te fietsen voor de aanschaf van zonnecollectoren.”

Veerkracht
Afrika is in ‘zijn bloed gaan zitten’ sinds Van der Vegt in 1997 uitgezonden werd door de VN om onderzoek te doen naar de volkerenmoord in Rwanda. “Inmiddels is dat misschien wel een van de meest stabiele landen van Afrika. Ik heb bewondering voor de veerkracht en de verdraagzaamheid van de mensen daar. Vooral van de vrouwen. Daarom wil ik iets voor die mensen terug doen. Daar ga ik graag diep voor door het stof.”
Noud van Hout: "Ton is een Udenaar met het hart op de goede plaats. Nooit is iets teveel en altijd zorgt hij dat dingen voor elkaar komen. Niet rechts om of linksom maar voor elkaar komt het. Hij zorgde ook voor het eerste röntgenapparaat vanuit Zwitserland voor ons ziekenhuis in de stad Arusha. Dat was een grote klus maar samen met de zwitserse sponsor Schmid, de KLM Piloten Zonder Grenzen klaarde hij de klus en kan het ziekenhuis nu beter operaties uitvoeren."

• 10 Januari 2012 - 10:01

Danielle Vd Vegt:

Trots op mijn vader!

• 11 Januari 2012 - 19:35

Leonie V Goor:

Ha die Ton, net je verhaal in het Udensweekblad gelezen, super wat je gaat doen, een hele uitdaging, we wensen je dan ook heel veel succes toe, met deze geweldige uitdaging.
    we blijven je zeker volgen.
    Bert en leonie v Goor.

• 11 Januari 2012 - 22:18

Frans Luijten:

Beste Ton! Maak er een mooie trip van!! Een wereldprestatie waar je enorm trots op mag zijn!! En jammer dat ik je geen hand kon schudden bij je afscheid! Maar bedankt voor de leuke jaren en bedankt dat je me hebt aangenomen destijds ;)Zet m op daar en doe voorzichtig!! Groeten Frans

• 22 Februari 2012 - 22:21

Peter Paul Smelt:

Hoi Ton, ik vind het geweldig waar je mee bezig bent. Een mooie maar fysiek en mentaal stevige van je. Een flinke inspanning waar jij intens van geniet en intens van zult nagenieten. De vrijheid en zorgeloosheid die je nu ervaart en nog ruim 2,5 maanden zult ervaren, raak jij niet meer kwijt. Ondanks alle zware inspanningen zul je er heimwee naar krijgen. Stiekem hoop ik dat je nog enkele persoonlijke foto´s zult plaatsten onderweg. Nogmaals geweldig waar je mee bezig
    bent. Ondanks de kilometer die je maakt ben na 41 dienstjaren rigoureus aan het onthaasten. Chapeau....
    Groetjes Peter Paul

• 22 Februari 2012 - 22:25

Peter Paul Smelt:

stevige trip bedoelde ik te zeggen. en tussen ben ... en na..... hoort nog het woordje jij te staan.
    Nogmaals groetjes van Peter Paul