De 12.000 km volbracht...de epiloog ! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ton Vegt - WaarBenJij.nu De 12.000 km volbracht...de epiloog ! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ton Vegt - WaarBenJij.nu

De 12.000 km volbracht...de epiloog !

Door: Ton van der Vegt

Blijf op de hoogte en volg Ton

13 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dag volgers,

Een dag of 6 geleden campeerden we in Springbok en hebben sindsdien de laatste 650 km gefietst. Op 12 mei 2012 zijn we Kaapstad binnengereden en de laatste 30 kilometer kregen we een politie-escorte van 4 motoragen-ten die ons veilg door het drukke verkeer hebben geloosd.
Wat een prachtig land is Zuid Afrika toch en het lijkt wel of al het geld van Afrika hier is uitgegeven.

Omdat ik met uitzondering van het afleggen van die 12.000 km nog geen etappe had gewonnen, fietste ik me tijdens de laatste etappe in de kopgroep van het peleton en won de sprint en fietste als eerste onder de finishvlag door in Kaapstad. Dat voelt als het winnen van de laatste etappe van de Tour de France in Parijs op de Champs d'Elysee.

Ik wist dat niemand van de familie mij aan de eindstreep zou komen ontvangen (ze waren uiteindelijk al in Arusha op het midden van de Tour bij verassing verschenen), maar ik zag bij het passeren van de finishlijn tijdens de sprint vanuit een ooghoek dat de Nederlandse vlag wapperde en dat kon voor een van ons vier Nederlanders zijn.

Plotseling zag ik mijn naam en dacht even "nee he de familie is hier weer zoals in Arusha". Later bleek dat Marieke Bootsma uit Uden die in Kaapstad woont en werkt en vriendin van onze Danielle, door haar is verzocht om mij aan de finish te verwelkomen. Ik was knap onder de indruk en vond het ontzettend leuk om net als vele anderen op de meet in de armen te vallen van iemand die ik kende en die me feliciteerde met mijn prestatie. Marieke werd vergezeld door haar vriendin die van Kaapstad komt.

Een prachtige ceremonie viel ons later ten deel met vele mooie speeches, aandacht van de pers en de uitreiking van de felbegeerde Tour d'Afrique-plak en uiteraard mijn etappe-overwinning-plaat.

In de avonduren namen we in een luxe hotel deel aan een super diner en na afloop werden middels een lange powerpointpresentatie alle prachtige momenten van de TDA-2012 nog eens getoond.

Nog een 2-tal dagen verblijf ik in deze prachtige stad en ga er het een ander bezien en verblijf in een superhotel dat betaalbaar is door de korting die men TDA-tijders geeft.

Ik heb jullie beloofd dat ik mijn ervaringen die ik opdeed tijdens deze monstertocht en de indrukken die het land en de mensen op me maakten, nog eens op rijtje ga zetten. Ik wacht daarmee tot ik thuis ben en dat is woensdag 16 mei 2012.

Ik ben een gelukkig mens. De tocht heeft mijn stoutste verwachtingen op veel fronten overtroffen en ik ben blij te kunnen zeggen dat ik die zonder averij heb volbracht. Supertrots ben ik, dat er heel veel geld binnen is gekomen op de rekening van de Watoto-foundation zodat Noud en Truus van Hout hun felbegeerde wens om een zonnecol-lectorsysteem aan te schaffen voor het centrum met jullie hulp is gehaald. Ik maak dan ook maar een diepe buiging voor jullie volgers en gevers.

Binnenkort ga ik jullie zien. Doeg.

Africatonnie.

• 13 Mei 2012 - 12:22

Wilma Van Der Vegt:

Lieve Ton,

Van hárte gefeliciteerd met je overwinning, geweldig!!!!!!!
    En dan nóg de laatste étappe binnenhalen (met je láátste krachten!!) Je mag op jezélf trots zijn hoor!!! En wat fijn dat er tóch iemand aan de finish stond voor jou mét 'n Nederl.vlag.
    En óók dat het bedrag voldoende is voor de watoto-foundation, dáár deed je het tóch tenslotte voor!!!
    Wij maken 'n diepe buiging voor jou omdat jij "déze missie" hebt voltooid!!
    Fijn om nú even verwend te worden en te kunnen genieten van ál het moois om je heen!
    Daarna WELKOM THUIS om weer te kunnen en mogen voelen wát voor rijkdom (Nellie en the kids) je thuis hebt!! Geniet hier weer van!
    Véél liefs je zus, Wilma x..x..x

• 13 Mei 2012 - 13:12

Job En Ria:

Goed gedaan jongen, en ook nog een etappezege eruit persen.Petje af. Nu even genieten van alle luxe jn het hotel,lekker uitgebreid in bad en een heerlijk bed, even uitrusten en dan naar huis. Goede reis en welkom thuis

• 13 Mei 2012 - 13:43

Jacques&Miep:

Ton ik ga voor de 2de keer proberen een reactie te plaatsen,1ste keer is denk ik misluct,TON en ALLE deelnemers die deze monster tocht hebben volbracht,HEEL HARTELIJK GEFELICITEERD en van onze kant een diepe buiging en een pluim zo groot als van hier tot in zuid africa.Toen ik jouw ber. vanmorgen kreeg voelde ik traantjes in mijn ogen komen en dat is verrekte lang geleden en dat is ik voel grote bewondering voor jullie,je hebt het toch maar gefiksten dan de diepere betekenis erachter in een woord GEWELDIG.
    Er is mss geen hemel,maar anders mag jij daar zonder paspoort zeker in,ik kan geen woorden vinden om mijn welgemeende bewondering uit te spreken.Wij willen je ook alvast bedanken dat wij dankzij de mooie verslagen soms het idee hadden dat we op je bagagedrager mee mochten fietsen en dat we zelfs geen zere kont ervan overhielden en daar zul jij nu ook wel eelt op hebbemn of nog niet?????
    Denk dat je nu wel naar Nellie en de kids zult verlangen en de begroeting zal groot zijn op schiphol en in heel Uden en ver daarbuiten.
    Ton super en tot gauw.Jacques&Miepuit Etten-Leur

• 13 Mei 2012 - 14:07

Rob:

Hoi Ton.

werkelijk een fantastiche prestatie en proficiat met de overwinning. Kan me voorstellen dat het goed doet na zo'n afstand afgelegd te hebben. Diepe buiging !!! Tot binnenkort.
    Hetty en Rob Rerink

• 13 Mei 2012 - 14:21

Ria:

Geweldig Ton, PROFICIAT!!
    Wat een prestatie en overgetelijke tijd. En nou weer terug naar je familie, ook geweldig.
    Dus we kunnen je zomaar weer tegen komen in Uden of zelfs of het buro.
    We hebben het in weekend nog over jou gehad, misschien wel terwijl je over de finish kwam, toen wij de meiden van S & I een weekendje weg waren. Tot gauw, lieve groetjes Ria.

• 13 Mei 2012 - 14:29

Jan En Yolanda:

felicitations!!!binnenkort begint de tour de France( HINT??? )we kunnen ons zo voorstellen dat je blij bent dat het erop zit ,maar de energie zal nog lang niet op zijn,misschien zou je makkelijk nog 1000 erbij kunnen fietsen.maar het doel is bereikt en de familie is klaar voor jou.geniet nog even van het warme land en veilige terugreis. respectvolle groet Jan en Yolanda vd Berg

• 13 Mei 2012 - 15:59

Watoto Foundation:

Hi Ton, ook wij hier vanuit Tanzania hebben jouw 'tocht der tochten' op de voet gevolgd. Wij denken nog dikwijls terug aan je 3 daags verblijf (inhuldiging) in Arusha. Het is een monster prestatie dat je al die snelle jongens en wij hebben ze gezien, in de laatste etappe achter je gelaten hebt..........Jammer dat we er in Uden niet bij kunnen zijn, maar in gedachten zeker wel. Geniet van het samen zijn met jouw familie en alvast heel veel dank voor het bedrag wat jij opgehaald hebt met al die donors die er voor gaan zorgen dat wij een prachtige solar installatie in ons straatkinderen project kunnen gaan installeren. Ik weet zeker dat deze financiele eindsprint ook een topprestatie wordt..... Truus&Noud

• 13 Mei 2012 - 16:29

Wim En Peggy:

Wauw Ton, PROFICIAT!!!
    Die laatste eindspurt is echt typisch Ton. Geweldig, wat een doorzettings- en uithoudingsvermogen.
    Hopelijk tot snel!

• 13 Mei 2012 - 16:29

Petra:

Ton, gefeliciteerd met deze overwinning!!
    En dan ook nog de etappe winnen, gaaf hoor! Ming kwam zeker al fotograferend als laatste binnen, niet? Zie het helemaal voor me.
    Wat zal het zien van die Nederlandse vlag een bijzonder gevoel gegeven hebben... Gek hoe het werkt, maar 'lang van huis zijn doet veel met je', en dan kunnen die rood-wit-blauwe vlakken ineens heel diepe emoties oproepen.

Geniet van de luxe om je heen de komende dagen en geniet daarna thuis weer van iedereen die op je wacht!

Lieve groeten, Petra

• 13 Mei 2012 - 18:17

Sjoerd Van Hout:

Hallo Ton,

Geweldige prestatie, en super dat je nog even de laatste etappe hebt gewonnen. Ik heb je verhalen met veel plezier gelezen. Goed terugreis en nogmaals Gefeliciteerd. Sjoerd

• 13 Mei 2012 - 18:51

Flip Raap:

Heb nooit aan je getwijfeld. Een Hollandse kerel van de kouwe grond.
    Prachtige prestatie. Proficiat en ik hoop je toch nog een keer te ontmoeten. Het ga je goed.

Flip Raap

• 13 Mei 2012 - 19:01

Peter Ruijgh:

Proficiat met deze grootte prestatie.

Tot ziens in Nederland!

Peter Ruijgh

• 13 Mei 2012 - 19:36

Wilcopedia:

Tonnie Tomeloos,

Met deze prestatie kom je in het rijtje van memorabele cyclisten als De Kneet, De Das, Het Olifantje, De Tomaat. Daar wordt nu ook De Knoeris aan toegevoegd want voor zulk een prestatie moet je alles in huis hebben wat een varken ook heeft: vastberadenheid (als een varken zijn neus eenmaal in de grond heeft gestopt houd'ie niet op voor hij het gevonden heeft), actieintelligentie, 'n taai vel en voldoende weerstand (hebben die bio-varkens dat nog wel?).'n Diepe buiging voor jou Ton, dat is alles wat hier past!

Als binnenkort het licht bij Watoto brand, is dat een beloning voor jouw edelmoedige inzet en een moment van trots met de grote T.

'Alles zal reg kom.'

Tot woensdag,
    Groet,

Wilcopedia

• 13 Mei 2012 - 21:04

Ad Van Den Oever:

Hoi Ton. Van harte gefeliciteerd !!! Prachtige prestatie en mooi resultaat voor je goede doel!
    Ben benieuwd naar je foto's.
    Groetjes,
    Ad

• 14 Mei 2012 - 05:30

Jan IJpelaar:

Wat een kanjer. PETJE af hoor.
    Geweldige prestatie.
    Die laatste rit is echt iets van jou.

"Laat ze maar hardlopen .Ik kom straks wel en dan zul je eens zien".

En ze hebben het gezien. Ton alseerste.
    PROFICIAT

• 14 Mei 2012 - 08:37

Twan & Linda:

Hey ome Ton,

You did it! You just did it!!!
    Ontzettend stoer, dapper en knap dat je deze monstertocht door het altijd prachtige Afrika volbracht hebt. En het dan ook nog zo af kunnen sluiten als winnaar van de allerlaatste etappe, te gek! We zijn trots op jou....

Geniet nog even een paar dagen in Kaapstad en een hele goeie terugreis!

Dikke kusz Twan & Linda

• 14 Mei 2012 - 10:58

Dorus:

Hoi Ton,

Hartelijk gefeliciteerd met het volbrengen van jouw grote droom/wens/doel.
    Ongetwijfeld neemt deze levenservaring een flinke ruimte in op jouw harde schijf en zal ook nooit gewist worden.
    Goede reis terug.
    Dorus en Sam

• 14 Mei 2012 - 11:58

Jolanda:

WATOTOTONNIE!!! PROFICIAT met het volgbrengen van je immense tocht door Afrika. Geweldig. Ik hoop dat je er nog heel erg lang van kunt nagenieten want dit neemt niemand je meer af. Geniet van je thuiskomst bij je familie en kom t.z.t. je verhaal doen bij ons van S&I. Ik heb je met heel erg plezier gevolgd de afgelopen 4 maanden. Chapeau. Lieve groetjes,Jolanda

• 14 Mei 2012 - 18:04

Annie Van De Camp:

Hoi Ton,

Gefeliciteerd Ton, met het behalen van je monster tocht,
    petje af,

Welkom thuis, en nu maar genieten met Nelly van je pre pensioen,

Groetjes Henk en Annie

• 14 Mei 2012 - 19:29

Familie Van Bohemen:

Veels geluk Tonnie,
    jeetje 12.000 kilometer gefietst, regtig taai, ek hoor dit jou nog sê tydens jou afskeid op 2 Desember en nou het jy hulle al gefietst.
    Geniet nou nog maar even 'n paar dae in Kaapstad.
    Ek gaan jou binnekort sien,
    groete uit 'n fris Brabant.
    Peter

• 14 Mei 2012 - 21:32

D&h:

Weerspiegelingen:
    Gedachten weerspiegelen in het water,
    als herinneringen aan toen, nu en misschien ook al van later.
    Je hebt je ding gedaan, nu, ja nu kun je er weer vol tegen aan.
    Met een diepe buiging en een zucht vliegt ook ons petje door de lucht.
    D&H xxx

• 15 Mei 2012 - 06:44

Renny Kronenburg:

Hallo TON,
    Je hebt een geweldige prestatie geleverd!
    echt een grote wardering hiervoor
    je taak is volbracht petje af hoor
    Tot ziens in the Netherlands en hoop
    je de hand te kunnen schudden
    Groetjes Renny kronenburg

• 15 Mei 2012 - 06:48

John Rijs:

Ton, gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep en dat je zoveel mooie dingen gezien hebt en dat je waarschijnlijk ook heel veel overwonnen hebt. Een veilige terug reis.

Groeten John