Som der delen meer dan het geheel - Reisverslag uit Springbok, Zuid-Afrika van Ton Vegt - WaarBenJij.nu Som der delen meer dan het geheel - Reisverslag uit Springbok, Zuid-Afrika van Ton Vegt - WaarBenJij.nu

Som der delen meer dan het geheel

Door: Ton van der Vegt

Blijf op de hoogte en volg Ton

06 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Springbok

Dag lieve volgers,
We zijn de grens van Namibie en Zuid Afrika gepasseerd en zitten in het 11e land van de Tour d'Afrique om precies ste zijn in Springbok. We hebben nog 650 km te gaan. Het vorig verslag dateert van 26 april 2012 en toen zaten we in Windhoek Namibie.
Namibie is een prachtig land met een prachtige natuur en veel aardige mensen. Het is een groot land met maar 2 miljoen inwoners (2 op de vierkante km). We hebben op 4 mei de Fish River Canyon bezocht. Die is maar liefst 160 km lang, 27 km breed en 550 meter diep. Gigantisch om te zien. Het ontstaan van dit natuurverschijnsel, begon maar liefst 650 miljoen jaar geleden en 50 miljoen jaar daarvoor werd Amerika van Afrika gescheiden en dan vinden we dat werelddeel in 1492 ineens weer terug.
Ik kreeg op 29 april 2012 een reactie van een Nederlands koppel dat in Namibie reisde en zocht naar Nederlanders in Namibie. Ze vonden mijn weblog en lazen dat ik de Tourdafrique deed. Ze vroegen mij, of die 12 naakte vrouwen en even verderop de 8 naakte mannen die ze bij Sousuvlei zagen fietsen, bij ons hoorden.
We deden een weddenschap en ik deed er aan mee. We reden wel netjes op een afstand van 1 km van elkaar. Dat was the Naked Mile om het naakt fietsen te promoten. Die Nederlanders hebben er foto's van gemaakt. Ik hoop dat ze er zorgvuldig mee omgaan. Een waarschuwing dat je jezelf overal op de wereld dient te gedragen.
Ik voel me goed, de fiets doet het prima en het is echt alle beproevingen, energie en centen waard om deze tour te mogen doen.
Voor ik vertrok heb ik mijn fiets laten zegenen door pastoor van Osch van de Petruskerk in Uden, aan mijn fiets hangen beschermengeltjes van mijn kleinkinderen Willem en David en in mijn tent hangt een beschermengeltje van Nellie zodat mij of mijn fiets niets overkomt. Misschien voorbarig maar het schijnt te helpen. Ik werd weliswaar van mijn fiets gegooid in Ethiopie maar brak bij de val niets. Er is nimmer een olifant of een leeuw mijn tent binnen komen lopen en nooit is mijn fiets onherstelbaar beschadigd.
Het leven bestaat uit pieken en dalen. En je hebt het gevoel dat ze erg belangrijk zijn, maar dat is het leven zelf en er intens van genieten.
Ik ga jullie verlaten en beloof dat ik in Kaapstad nog een afsluitend reisverslag maak.
Dan ga ik onthullen wat de tocht met me heeft gedaan, ik heb daar in een dagboek nauwkeurig verslag van bij gehouden.
Alvast een kleine onthulling.....Tanzania en Nambie zijn de mooiste landen van het contignent. Thuis zitten de liefste mensen die ik ken.

Tot na woensdag 16 mei dan maar !

  • 06 Mei 2012 - 13:04

    Paula Van Hout:

    Geweldig Ton dat het zo goed gaat. Op de site staat je reisstatus: ik ben weer thuis. Dat klopt niet helemaal, maar wel bijna. Die paar honderd kilometer zijn natuurlijk wel de laatste loodjes. Ik help je hopen dat alles goed blijft gaan. Ik ben heel benieuwd naar je verhaal als je weer in Uden bent en maak dan graag snel een afspraak. hou je taai!

  • 06 Mei 2012 - 13:10

    Marieke:

    Hoi pap,

    Leuk weer een verslag, pas maar op dat je volgende week thuis niet in de playboy of panorama staat.

    Nog een paar dagen en dan ben je er weer. Heb er zin in, ben benieuwd naar je verhalen.

    Gelukkig helpen de beschermengeltjes goed.

    Dikke kus uit Uden

  • 06 Mei 2012 - 13:27

    Marcel:

    Ton heel veel succes en sterkte voor de laatst650 na wat jij gedaan hebt klinkt het als een peuleschilletje, maar zelfs die afstand doe ik je niet na
    Deel je mening over namibie, ga je stoopen in kaapstad of op het zuidelijkste puntje van het continent
    Moet je zeker even bezoeken is imposant waar de twee oceanen elkaar ontmoeten

    Tot gauw

    United children
    Marcel

  • 06 Mei 2012 - 13:49

    Petra:

    Hoi Ton, zelfs in Namibië ben je niet veilig voor de Nederlandse paparazzi, dat zie je maar weer! Ik geniet van je verhalen terwijl ik hier in San Francisco wakker lig.
    Nog 'maar' 650 km, ik doe het je niet na en ben trots op je!
    Pieken en dalen, niet altijd makkelijk, maar wel mooi. En het zijn juist die contrasten die het leven zo mooi en de moeite waard maken! Geniet nog even ontzettend van die laatste kilometers en haal de finish in volle gezondheid...
    Helaas vlieg ik je niet naar huis vanuit Kaapstad, maar ik weet zeker dat m'n collega's dat veilig zullen doen :-)

  • 06 Mei 2012 - 17:18

    Michiel En Angela:

    Ton, geweldig! Echt een hele diepe buiging van ons voor jou (en je medefietsers). Hou je heel de "laatste" kilometers.
    Veel liefs uit t kuukse land

  • 06 Mei 2012 - 19:07

    Janus En Nelleke.:

    Hoi Ton en medebikers. De laatste loodjes! Wij duimen voor jullie dat jullie ook de laatste kilometers goed zullen doorstaan.Gezien de afstand die jullie achter de rug hebben is dit laatste "stukje" eigenlijk maar een "peuleschilletje"! Hou je haaks!
    Succes bij het behalen van de finish.
    (Petje heb ik niet meer op gehad).

  • 06 Mei 2012 - 19:45

    Aswin:

    Beste Ton,

    Ik ben enorm onder de indruk na het lezen van jouw reisverslagen. Wat ben jij een fantastisch avontuur aangegaan. Succes de laatste kilometers en spreek je gauw.

  • 06 Mei 2012 - 21:22

    Wilcopedia:

    Tonnie v.d. Vegtjas,

    Je zult het niet geloven, Windhoek daar ben ik vorige week nog geweest; Gerrit liet één van zijn befaamde scheten. En Springbok dat moet jouw nieuwe bijnaam maar worden; is beter als 'kiepenek'. Ik heb het laatste deel van je route 'ns bekeken. Als we in dezelfde trant doorgaan zijn er nog slechts twee plaatsen die een spreekwoordelijk gevaar voor je op zouden kunnen leveren: Bitterfontein en Eendekuil. Wat die laatste betreft: zelfs een fiets van Verstegen overleeft zo'n ontmoeting niet. Een gewaarschuwd man telt voor tien.....

    Bij gelegenheid van je terugkomst in Uden zijn alle verloven ingetrokken, haha.

    Ik kijk uit naar je thuiskomst en voor 't leste stukske: "Hauwt'oew orre steil!"

    Groeten aan Nelson M.
    Wilco, Annemiek en de springbokskes.

  • 06 Mei 2012 - 21:42

    Marthe:

    Gek genoeg zit je nu vlak bij Springs waar mijn moeder ooit s geboren. Mijn opa zat bij de spoorwegen daar en heeft aan de spoorlijn meegewerkt. Schijnt ook in de Boerenoorlog daar te hebben gevochten.
    Nog maar een paar kilometer en je bent weer thuis.
    Wens al je fietsgenoten een voorspoedig einde.
    Liefs Marthe

  • 06 Mei 2012 - 22:07

    D&H:

    So lank jij over die teerpad ry en nie krijg papband nie, jy is bly. Neem aan einde 'n fyn stortbakkie maar. En jy nie denke nie jy alles nou meegemaak.
    Regtig nie. Lewe nou pas begin.
    Baie geluk !!!

  • 07 Mei 2012 - 04:53

    Leo:

    Ton, soms wil ik reageren op al je verslagen. Hier past echter alleen maar stilte van mijn zijde alleen al over de wijze waarop jij je reis beleeft en omschrijft. Dank je wel!

  • 07 Mei 2012 - 11:01

    Daan:

    Vaders, wat heerlijk dat je bijna terugbent voor jezelf voor mama en voor ons. Het verbaast me niets dat je meedeed aan 'de naakte waarheid expeditie' allereerst omdat we weten dat je overal schijt aan hebt en daarnaast ben je natuurlijk trots op je nieuwe sportlijf. Anyway, die foto's mogen jullie voor jullie zelf houden. Afgelopen 5 mei is hier Naakt Tuinieren Dag uitgebreid gevierd en ik ben nog steeds herstellende van hetgeen mijn ogen ongevraagd op die dag hebben moeten verwerken. Ik vind het reuzejammer dat we niet aan de eindstreep staan om jou te ontvangen na je heldentocht in Kaapstad omdat we jou reeds in Tanzania hebben verrast, maar ik hoop van harte dat je weet dat we bij je zijn op dat euforische moment en dat we niet kunnen wachten je op Schiphol te zien. Maak het goed papa die laatste kilometers en geniet met volle teugen. En heel leuk al die zegeningen en beschermengeltjes, je bent absoluut gezegend met zo'n lieve vrouw en (klein)kinderen maar uiteindelijk ben jij degene die dit gepresteerd heeft en zijn het jouw benen die 12.000 km trapten voor nog meer zingeving en voor de kids in Africa. Wees trots, dat zijn wij hier ook allemaal. ps ik ben even zo vrij geweest de spelfouten als gevolg van t woordenboek te wijzigen want t was soms abracadabra en ook de einddatum van je reis aan te passen. Tot gauw.

  • 07 Mei 2012 - 13:26

    Jolanda:

    Watototonnie, het fietsavontuur door l'Afrique nadert zijn einde! Wat een respect! Het is echt geweldig wat jij inmiddels hebt gepresteerd. Het is zo leuk om al je reisverslagen te lezen. Ik ben blij dat jij zoveel beschermengeltjes bij je draagt. Zorg dat je de finish heelhuids haalt. En voor wat betreft die olifanten en leeuwen........die durve da helemoal nie. Die wete wa vur unnen bikkel d'r in die tent zit.... Toi toi toi tonniewatoto.

  • 07 Mei 2012 - 14:02

    Bert En Leonie V Goo:

    succes met de laatste loodjes ....toppie man!!!
    grt bert en leonie

  • 07 Mei 2012 - 20:52

    Jacques&miep:

    hallo bikkel
    Als je dit bericht leest is het 10 keer der afstand uden het oventje in de toijd dat je enigste fietsprestatie was om na een avondje zuipen bij de dikke met een dronken k.p fietsen,maar nu na 59 jaren heeft tonneke een wereldprestatie geleverd,je hebt in 4 maanden laten zien waartoe een mens met lef,doorzettingsvermogen en vooral met een hart voor de medemens toe in staat is.
    het zijn de laatste loodjes,een peuleschilleke maar voor velen zou het nog veel te ver zijn,maar hopelijk niet voor jou en je engeltjes,ik denk dat pa en ma van den berg daar in de hemel je engeltjes gezegd hebben ZORG DAT TON GEZOND weer bij zijn gezinnetje terug komt en natuurlijk ook bij ons.En je weet wat ik gezegd heb ik sponsor je 1 cent de kilometer en die heb je dik verdiend,al hebben wij altijd het volste vertrouwen in je gehad. groetjes Jacques&Miep

  • 08 Mei 2012 - 12:10

    Betsie En Bert:

    Ha die Ton, ook de laatste paar kilometers zullen wel lukken. Puike prestatie!! Wat zal er veel te vertellen zijn, naast hetgeen je in de reisverslagen al schrijft. Blijf vertrouwen op de pastoor en de beschermengeltjes, dan komt het wel goed, tijdens die laatste kilometers. Groeten.

  • 09 Mei 2012 - 08:15

    Mirjam:

    Ha die Ton,
    Geweldige prestatie!
    Geniet van de laatste mooie kilometers en de aankosmt in Kaapstad.Hou je taai!
    Ik hoop dat je verslagen en foto's in een boek uitkomen.

  • 09 Mei 2012 - 11:15

    John Troost:

    Het einde van je tocht door Afrika naar Kaapstadt begint langzaam in zicht te komen. Uit de verslagen lees ik wel dat de fietstocht voorspoedig verloopt ondanks de pech van sommige fietsmaten. Zandwegen, steile klimmetjes, zand en regen gaan je toch niet in de koude kleren zitten. Maar de fietstraining vooraf aan deze reis hebben toch hun vruchten afgeworpen. Ondanks de voorspoedige reis denk ik toch dat het verlangen om weer thuis te komen begint de kriebelen samen met vrouw, kinderen, kleinkinderen en verdere dierbaren. Ik wens je nog veel sterkte bij het afleggen van de laatste kilometers tbv de Watoto Foundation. Hou je taai, zorg goed voor jezelf en een behouden thuiskomst. Het ga je goed.
    Groetjes,
    John Troost

  • 09 Mei 2012 - 17:37

    Job En Ria:

    Ha Ton, nog een paar KM. en je hebt je "MISSIE"volbracht. Petje af. Je kunt straks met een moe maar voldaan gevoel weer huiswaarts keren. Daar zal je dan ook vast wel een warm onthaal te wachten staan.
    Dan wordt het nagenieten met Nellie en de kinderen en kleinkinderen.
    Succes voor de laatste KM.

  • 09 Mei 2012 - 21:48

    Jolanda:

    Watototonnie, gisteren " Under the African skies" geweest..........maar dan wel in Uje, bij theater Markant. Een GEWELDIGE voorsteling met mooie afrikaanse muziek! Een aanrader voor iedereen die dit leest. Nog effe trappen en dan ben je dit weekend weer bij je familie. Zet 'm op Ton en als je weer op adem bent gekomen, horen wij van S&I natuurlijk graag een keer je verhalen over je grote avontuur. Groetjes Jolanda

  • 10 Mei 2012 - 03:55

    Familie Van Bohemen:

    Ha Ton, ik heb je verslag gelezen en ik ben het met een hoop andere reacties eens, jij kunt echt goed jou reis schriftelijk verwoorden.
    En verder werd ik door iemand op geattendeerd dat er van jou een filmpje op Youtube te zien zou zijn,
    Ik zoeken en ja hoor daar zag ik Tonnie voorop staan,lache zeg.
    verder wens ik je nog een plezierige eindstreep toe en zoals een goe sudafrican zou zegge: "kom heel weer tuis na ons pragtige landjie, dan gaan ons weer drink en geniet die mooi dinge wat ons natuur ons bied, het gaan jy goed Ton en tot gou. groeten Peter

  • 10 Mei 2012 - 16:08

    Jasper :

    Ome Ton.. ik heb weer met veel waardering je reisverslag gelezen!
    Wat mij betreft mag je er een boek over schrijven ;)!! Ik wil je nog even succes wensen bij je laatste kilometers en op naar het laatste reisverslag.


  • 11 Mei 2012 - 13:11

    Yolanda & Jan:

    hoi Ton,respect!! we doen het je NIET na.wij hebben bijna 1 jaar onze elektrische fietsen,we moeten nog zien dat we 1000 km. halen .ieder zijn meug.geniet nog van de laatste metertjes in jou mooie Afrika,en tot binnenkort in ons mooie Holland.Mooi op tijd voor het E.K.groetjes, Jan en Yolanda vd Berg

  • 11 Mei 2012 - 16:56

    Dewi En Bjorn:

    Dag ome Ton,

    Heel veel succes met de allerlaatste loodjes, maar zo te lezen gaat je dat zeker lukken! Echt een superprestatie, wij doen het je in ieder geval niet na!
    De groeten uit Nederland.

  • 12 Mei 2012 - 16:46

    Wilma Van Der Vegt:

    Lieve broer,

    Wát ben ik trots op jou!!
    Ik vertel het aan mensen die je kennen en dán te bedenken dat je uit de familie "vegters" familie komt, dús het kán ook niet anders!
    Ik heb véél met jou (jullie) meegeleefd
    en sóms gedacht: áls dít maar goed gaat???
    Maar eigenlijk zou ik er niet aan moeten twijfelen dát blijkt nú wel wéér!!!
    Voor de laatste kilometers héél veel sterkte en súcces en genieten, en je wordt op Schiphol met open armen ontvangen door je vrouwtje en (klein) kinderen die je zó gemist hebben maar ó, zo trots op je zijn!!!!
    Hópelijk zien we je gauw in ónze familiekring met ál je mooie verhalen!!!
    Maar geniet éérst van "het weer thuis zijn"!!!
    Véél liefs: je zus, Wilma x...x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Actief sinds 21 Aug. 2011
Verslag gelezen: 604
Totaal aantal bezoekers 62334

Voorgaande reizen:

05 Januari 2012 - 12 Mei 2012

Tour d'Afrique 2012

Landen bezocht: