Nog maar 2000 km te gaan ! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Ton Vegt - WaarBenJij.nu Nog maar 2000 km te gaan ! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Ton Vegt - WaarBenJij.nu

Nog maar 2000 km te gaan !

Door: Ton van der Vegt

Blijf op de hoogte en volg Ton

26 April 2012 | Namibië, Windhoek

Dag lieve lezers,

De titel van dit verslag wekt de indruk dat ik aan het aftellen ben, maar het gaat allemaal erg voorspoedig en ik zit er letterlijk en figuurlijk nog lang niet door heen. Ik ben eerlijk te zeggen dat ik wel naar thuis verlang. Als je jezelf na een hete dag fietsen in de rimboe staat te wassen met het overgebleven water uit je bidon, dan verlang je echt naar de luxe thuis.

Ik ontving op het laatste reisverslag in totaal van 23 mensen leuke en enthousiasmerende reacties. Zelfs vanuit onverwachte hoek reageren mensen. Een van de dames attendeerde me op mijn spelfouten in het laatste verslag. Volkomen terecht, maar er zit op mijn ipod een Amerikaanse spellingcontrole die er maar niet af kan krijgen, maar ik doe mijn best om in de vaak geringe tijd die ik heb enige nauwkeurigheid te betrachten.

Na de ongelukkige val van de fiets van fietsmaat Klaus uit Denemarken op 2 maart en het afhaken van Walter van Kaapstad in Lilongwe Malawi is nu mijn derde fietsgezellin Gisele uit Toronto Canada moeten stoppen in verband met het overlijden van haarmoeder. Gisteren werden twee dames van de fiets gereden door een vrachtwagen, de een brak haar pols en de ander haar bekken. Dat maakt dat het aantal uitvallers op 7 is komen te staan. Dus uithoudingsvermogen, gezondheid en geluk in het verkeer hebben invloed op het halen van de eindstreep. We zitten in Windhoek in Namibië en hebben nog zo'n 2000 km te gaan. Alle soorten wegen worden nog eens herhaald, zoals lange fietsdagen op geplaveide wegen, steile klimmen, het tijden op zandwegen en als de regen naar beneden komt (we fietsen hier de herfst tegemoet) de modderpaden op. Maar het eind is in zicht en het is een onvergetelijke ervaring om in dit werelddeel te mogen fietsen.

We hebben in Livingstone nog even naar de Victoriawatervallen gekeken en het bungiejumpen en zijn over de brug even Zimbabwe binnengelopen waar ik een bankbiljet van 50 biljoen Zimbabwaanse Kwatchas kreeg. Ik kom dus als multimiljonair terug in Nederland. Door de geldontwaarding gaan ze met een kruiwagen vol papiergeld maar de bakker om een brood te kopen. Het wordt tijd dat president Mugabe opkrast en men zich daar opmaakt voor een beter bestel.

Op maandag 23 april fietsten we onze langste tocht van 208 kilometer, maar met de wind en de zon in de rug was het als een gezellig familiefietsdagje op een zondagmiddag in Holland. Ja 3 maanden training werpt zijn vruchten af. In 9 uur fietsen uit en thuis.

Nog 2000 kilometer dus. Op woensdag, 16 mei kom ik in Nederland terug, na een repetitie van alle soorten fietsdagen naar Kaapstad die we in de Tour d'Afrique tot nu toe hadden.

Ik groet jullie allen,

Tonnie uit Afrika.

  • 26 April 2012 - 15:21

    Daantje:

    A big hug voor onze grote held! Over drie weken heb jij alweer een nacht doorgebracht naast je fijne vrouw in dat heerlijke bed waar ik af en toe in heb mogen liggen de laatste maanden en dan wandel je naar je badkamer en dan stap je in de douche en dan ineens denk je: nee weet je wat vandaag ga ik in bad en dan droog je je af en wandel je naar beneden en dan staat de koffie voor je klaar en dan eet je een worstenbroodje en dan loop je even naar buiten om de vissen te voeren en dan zie je je fiets staan en dan denk je: zal ik? en dan denk je ME REET! Ik doe helemaal niks vandaag. En dan komt je elftal op bezoek en dan is het drukkk en dan ben je blij dat ze weer wegzijn... en dan de volgende dag denk je.. was ik maar weer even op mn fietsje in Africa... dus doe nu net of je in Uje bent en terug verlangt naar waar je nu bent! And love it, with all your heart, want je gaat het nog missen vaders.... maar wij missen jou ook en willen je terug! tot gauw XX "the grass is always greener on the other side, but if you take the time to water your own grass it'll be just as green"

  • 26 April 2012 - 16:42

    Dorris:

    Hey Tonnie uit Afrika

    Als multimiljonair kan je er mooi een pandje bijkopen daar in Afrika. Met douche misschien zelfs...
    Geniet nog van deze resterende dagen, je gaat het redden dappere kwibus! Dankjewel alvast voor je mooie verslagen!

  • 26 April 2012 - 17:26

    Ad Van Den Oever:

    Hoi Ton.
    Denk aan wat ze over de laatste loodjes zeggen. Let op dat ze jou niet van je velgen rijden!!
    Hou Vol en geniet van de laatste km's!!
    Groetjes,
    Ad

  • 26 April 2012 - 17:35

    Annie Van De Camp:

    Hoi Ton,

    Ja, ja, nog maar 2000 km, het schiet al op.
    We hebben je foto boek gezien, bij Thea ons jaarlijks fiets tochtje,
    Het waren indruk wekkende foto,s,
    Wat lijkt Paul op jou zeg,
    Heel leuk zeg zo met je gezinnetje samen in Afrika,
    Ton hou nog even vol, heel veel succes.

    Groetjes Henk en Annie

  • 26 April 2012 - 18:13

    Frank Van Der Vegt:

    Hoi broertje,kom net terug van de plaatselijke schoenenzaak mensink,de eigenaar zei,ie hebt n bekend gezicht woar bin ie van? Met het doel de schoenen goedkoper te krijgen ging ik met enige tegenzin het gesprek aan. De man die bekend staat dat ie teveel lult zei,ik zie je vader nog lopen met getrokken pistool tijdens een overval op t plaatselijke postkantoor. Hij vertelde dat onze oudste broer Bertus van lange gang en Job, bokkie wigger genoemd werd. Ik heb uiteindelijk een spuitbusje schoenspray gratis gekregen,ja ja daar doe je t voor,kortom een spannend verhaal uit t altijd gezellige Denekamp.Tonnie wat gaat de tijd snel,over 3 weken weer thuis en wat het verlangen betreft,dat is een goed teken.Vele kilometers achter de rug en veel ervaringen rijker,dit gaat niemand je meer afnemen.
    Teun,pas goed op jezelf en zorg ervoor dat je gezond thuiskomt.
    Aju, Frank,Sabine,Guus & Thijs

  • 26 April 2012 - 19:31

    Mel En Annet:

    Lieve broer en zwager,
    heel veel gezondheid en geluk voor die laatste kilometers,dat uithoudingsvermogen dat zit wel goed bij jou,daar hebben we niet zoveel zorg over!! Jij bent als een postzegel
    "je laat niet los voordat je je bestemming hebt bereikt".Hier is het toch nog slecht weer,ik denk dat die zon pas gaat schijnen (en zeker in Uden) op de dag dat jij weer met je lieve vrouwtje en gezin herenigd bent!
    en wat dat douchen betreft,je weet nog wel wat ons moeder altijd zei:het verlangen is fijner als het hebben,dus straks thuis is dat al weer gauw zo gewoon!!Hou vol en wel thuis,veel liefs
    van Mel en Annet.

  • 26 April 2012 - 21:15

    Wilcopedia:

    Tiger Tonnie, (fiets)baron van Bedaf tot Bloemfontein,

    Vanmiddag vertrokken vanuit het PIOG twee coll. voor 130 km door weer en wind terug naar Schijndel/Uden. Ze werden voor gek verklaard! Dan pas komt jouw prestatie in het juiste licht te staan! De afgelopen tijd bleek toch ook dat het wel goed is dat je ten zuiden van de evenaar bent en voorlopig nog even blijft; bij enkele officiële plichtplegingen jl. waren de speeches aanmerkelijk korter........

    En bedenk: "In mei vliegen alle kilometers voorbij en ligt de finish in 't verschiet. Voor je het weet ben je terug in Uden, dus geniet!"

    Tip: mi dieje kiepenek voorlopig fff nie in de buurt van poelierke Bevers komme....

    Houdoe en bedankt.

  • 27 April 2012 - 12:31

    Louk Reintjens:

    Hoi Ton,

    een paar kilootjes lichter en een berg ervaring rijker kom je straks terug naar ons mooie Nederland. Hou vol want wij zien je graag terug bij onze volgende Doe een Plezier Rit. De organisatie hiervan verloopt voortreffelijk en je oud-collega's werken weer fantastisch mee. Dus tot de 29ste september op Volkel. Wel even aanmelden, ha,ha.

    Groetjes en zet 'm op, Louk

  • 27 April 2012 - 13:33

    Paulus:

    Vaders,

    Chapeau, chapeau, chapeau ..... wat ben je toch een goeie. Jammer dat ook Giselle de tour moest beeindigen. Zet m op voor de laatste loodjes. Maar dat gaat helemaal goed komen. Als je terug bent in NL kun je genieten van de huldiging van Ons Aller Ajax, dan moeten ze wel verliezen van de tukkers uit Enschede maar die rollen ze ook op a.s. zondag. Dus ik denk dat je huldiging net moet missen...jammer he :). Maargoed als je terug bent in het mooie Uje dan gaan we samen is een EK wedstrijd van het NL-elftal kijken onder het genot van een pilsje of voor jou een watertje...Tot snel en vergeet niet te genieten vaders.

    Groet,

    Paulus

  • 27 April 2012 - 19:58

    D&H:

    Nog ff tijd voor wat onzin en denkertjes(?)
    - Kwatchas, (spreek uit Kwatsjes) is onzinnig geld.
    - Hoeveel broden zou je voor een lege kruiwagen krijgen.
    - Na mibie is het niet zo ver meer.
    - Regen komt wel vaker naar beneden, het wordt pas oppassen als het met bakken naar beneden komt.
    - Reclame?
    Met een fietske van Ad is geen berg te hoog en bedwing je elk modderpad.
    - Meer reclame:
    Op een fiets van Verstegen komde oe eigen nooit tegen. (Maar dat geldt ook voor elke andere fiets)
    Ton, baan je zelf nog even een weg.
    Groet.

  • 27 April 2012 - 20:18

    Sandy:

    nog even en the godfather tony corleone is weer back to his family
    want we missen het hoofd van de familie (nu een iets dunner hoofd).
    fijn dat de goden je goed gezind zijn zodat jij niet hoeft af te haken dat zou toch zonde zijn, deels heeft dit natuurlijk met je eigen wilskracht te maken waar ik bijzonder veel respect voor heb.dus geniet van de laatste weken.thuis hangen we aan je lippen en als je het zat zijn zeggen we gewoon ; are you talking to me ?

    love from the mafia family corleone


  • 27 April 2012 - 20:27

    Janus En Nelleke.:

    Dear Antonio.
    Ook de grotsten boer van d'Ujese Rakt en z'n weefke volgen jou nog steeds.
    Prachtige prestatie. Doe het je niet na!
    Je moet inmiddels wel een oliefantenhuid op je "achterste" hebben.
    De finish in zicht! Nog "enkele meters" en je hebt samen met je maten een topprestatie geleverd. Nog steeds ......................petje af!!!

  • 27 April 2012 - 20:39

    Wilma De Ronde :

    Hoi Ton,
    Wij hebben jouw reisverslag weer met veel interesse gelezen,geweldig.
    Je hebt er nu 10.000km opzitten en je gaat nu vol gas richting Kaapstad.
    Wij kunnen ons wel voorstellen dat je na zo`n tourdafrique weer blij bent dat je weer naar huis kunt.
    Ton ,wij zullen de laatste etappe voor je duimen dat je gezond en wel aankomt in Kaapstad.
    Lieve groeten van Wilma en Adri

  • 28 April 2012 - 05:48

    Renny Kronenburg:

    Hoi Ton,
    Met veel aandacht lees ik telkens je verslagen, we kunnen dan enigzins voorstellen wat voor een prestatie je leverd en dat allemaal met die hitte en inprovisatie's
    Het lijkt me een hele ervaring!
    Graag wil ik je vanuit Vlijmen succes wensen met de laatste kilometers
    zet hem op en tot het volgende verslag
    ben heel benieuwd?
    Groeten Renny

  • 28 April 2012 - 10:21

    Familie Van Bohemen:

    Jeetje nog maar 2000 km.
    Ben je mooi op tijd thuis voor het EK.
    Het weer begint hier nu ongeveer op 30% van de temperatuur te lijken als dat het bij jou is.
    Ik zal mijn moeder wel vragen of ze een trui wil breien met een kippehals erin, hahaha.
    Nou Ton niet teveel eieren eten de laatste kilometers dat zit een stuk fijner!!!
    groetjes Peter

  • 28 April 2012 - 17:37

    Ans:

    Hoi Ton
    Knap hoor een hele prestatie tienduizend kilometers gedaan en nog maar tweeduizend te gaan Blijf volhouden en blijf voorzichtig.ik heb gisteren samen met Nellie een fijne dag gehad in Weurt Groetjes Ans

  • 28 April 2012 - 18:32

    Lieve,Lieve Ton:

    Nee ik heb niet gedronken maar ik kijk er wel naar uit om het glas weer te heffen op jou thuiskomst Gezellig samen weer aan tafel met of zonder kaarten want vanaf nu is er maar een de winnaar en dat ben jij .Ton blijf genieten, jou Tafel Berg Nellie is inzicht.Liefs

  • 29 April 2012 - 15:21

    Petra:

    Hoi Ton, één woord: RESPECT!
    Geweldig om je enthousiaste verhalen te lezen. Ga met net zoveel enthousiasme de laatste twee duizend kilometers genieten op de fiets, succes.
    Vermijd de vrachtwagens en auto's en kom gezond weer thuis.
    Zoals een bijzondere vriendin van mij niet al te lang geleden nog zei: "geniet van het leven, want het is zo bijzonder!" en zo te lezen, doe jij dat zeker. Mooi.

  • 30 April 2012 - 07:23

    Henk Vrouwplank:

    Ik zag jullie gisteren fietsen, nabij Sossusvlei Namibie en het verbaasde mij dat een aantal deelnemers en deelneemsters naakt op de fiets zaten. Het ging te snel om te begrijpen waarom dat was

  • 01 Mei 2012 - 12:47

    Dre:

    Hoi Kanjer,

    Grote klasse en veel respect heb ik voor jou met zo'n doorzettings-vermogen. Je bent een karaktermens
    dat van geen opgeven weet. Erg leuk om je ervaringen te lezen. Hou vol, Kanjer. Groetjes Dre

  • 01 Mei 2012 - 13:01

    Wil De Groot :

    Ton.

    In het verleden niet zoveel met elkaar gewerkt maar ik hoorde me toch een sterke verhalen over je inspanningen om boeven te vangen. En warempel meestal lukte het ook nog door je doortastendheid en doorzettingsvermogen. Nu ik lees hoe je deze zware tocht volbrengt denk ik dat die verhalen ook wel kloppen.
    Veel respect voor je, nog even bikkelen maar dat gaat vast en zeker lukken.
    Groeten, succes en wij gaan gewoon door met boeven vangen.....

  • 02 Mei 2012 - 10:42

    Dorus:

    Hé Ton,
    Het gaat je voor de wind, daar zijn ook wij blij mee. Inderdaad heb je inmiddels een flinke conditie opgebouwd, dat zal je soms 'n extra vleugeltje geven.
    Nog veel plezier de laatste ± 1500 km
    en blijf scherp... a.v.
    groeten Dorus en Sam

  • 03 Mei 2012 - 04:32

    Ronnie Anchelon:

    Ton,respect.
    Geniet van de laatste loodjes.
    Zie je straks wel weer een keer in het " Ujese" .
    Nogmaals veel RESPECT
    Groetjes Ronnie

  • 03 Mei 2012 - 11:32

    Jan De Jong:

    Hoi Ton,
    'T reisverslag weer eens gelezen. Nog geen 2000 km meer te gaan en binnenkort alweer in Uden. Te gek zeg. Over deze -nog af te leggen afstand- doe ik al 'n jaar. Ben benieuwd wat je hierna ga doen? Nog veel reisplezier en zie je binnenkort.
    Groetjes,

  • 03 Mei 2012 - 15:47

    Wilma Van Der Vegt:

    Lieve kranige broer,

    Fijn, dat jij óók geniet van ónze opbeurende berichtjes!
    Jammer, dat "de drie grijzen uit het oosten" niet meer compleet zijn!
    Maar wél weer 'n bewijs dat wijste grijze het einddoel haalt!!!
    Já, Ton dát zou 'n geweldige prestatie zijn maar zo te lezen blijft het engeltje wél op jouw schouder zitten, tóch?
    Houwen zó hoor!!
    Pas goed op jezélf, we missen jou onderhand wel weer in onze familiekring!!!
    Véél liefs, je zus Wilmaxx

  • 03 Mei 2012 - 18:50

    Marieke En........:

    Ha die pap,

    Nog even en dan zien we elkaar weer.
    Ik ben zo benieuwd naar al je verhalen. Ik vind het leuk om steeds te lezen wat je meemaakt.
    Ik mis je echt en de jongens missen opa ook. Willem vraagt steeds...is het al woensdag dat opa terug komt?
    We zijn een weekendje naar Heijderbos geweest. William moest natuurlijk honderdduizend keer van de wildwaterbaan af met Willem en David. Toen moest ik denken aan jou. Dat deed jij ook altijd met ons. Ze vonden het geweldig.
    Willem is nog niet zo'n goede fietser als jij maar wel een echte PIETER VD HOGENBAND!!!! Hij heeft al bijna zijn A en B diploma in een half jaar.COOL he?
    Zet 'm op pap en tot snel!!!

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 03 Mei 2012 - 20:26

    Mia Van Oorsouw :

    Hallo Ton, ook wij hebben je gevolgd,niet op de fiets hoor, maar via je site.
    Maar las gisteren in het Udens weekblad dat je al weer bijna thuis komt!!! Wat kan jij hard fietsen zeg, dat de tijd al weer bijna om is. Ontzettend knap wat jij gepresteerd hebt, dus we wensen jouw die laatste paar duizend km. nog heel veel kracht in die fiets beentjes, en hou vol. Let op voor overstekende olifanten of wat voor gedierte ook.
    Wij zijn helaas niet in Uden als je thuis komt,(vacantie) Maar we zullen je best wel een keer tegenkomen daarna,als we je niet over het hoofd zien tenminste.Want ik lees steeds dat je goed bent afgevallen. Ton, nog mooie kilometers en toi toi toi.
    En voor straks een een warm welkom in Nederland en bij je gezin. Lieve groeten van Mia en heure mins Joop.

  • 03 Mei 2012 - 21:50

    Ria:

    Hey Ton,

    Nog even snel een reactie nu nog het kan om te laten weten dat je nog steeds wordt gevolgd vanaf Krijten.
    Ik kom er achter dat we nog maar 2 weken hebben om naar Venhorst te fietsen.
    Leuk om de reacties te lezen van je (oud)collega's.
    Onbegrijpelijk, onvergetelijk een toppie prestatie Ton, hou vol!

    Grtjs, Ria

  • 04 Mei 2012 - 17:06

    De Van Dijkskes:

    Ha Ton....
    Geniet, zwoeg, zweet, fiets, ervaar, recycle, feest?, doe alles wat je nog enigzins wilt doen daar in Afrika en ga je dan snel voorbereiden op het volgende wat je zo graag gaat doen tijdens je pensioen. Ga je handen voorbereiden op werken!!! niet zomaar werken, maar op de boerderie werken....'s morgens om stipt half 6 in de melkstal 80 mooie dames met super volle b...... melken en 's avonds om 17.00 uur hetzelfde ritueel herhalen. Tussen die tijd is er vanalles op het land te doen en 's nacht ff controleren of er nog een bevallinkje is. Nee nu hoeft er niemand te reageren dat hier typ fouten in staan, want wij zijn maar simpele boeren mensen! die er dagelijks voor zorgen dat er nog melk, boter, kaas en andere zuivelprodukten en vlees in de supermarkt komt. Wij vallen niet over een foutje meer of minder. Ook niet over een onsje meer of minder.
    Ton, eerst als je thuis bent lekker van je familie genieten en dan ff inwerken en dan hoop ik dat ik ook eens op mijn lang verwachte vakantie kan ( ik denk dat ik daar na zo'n 22 jaar wel weer aan toe ben....)
    Ben erg benieuwd naar jou verborgen talenten.
    Wij wensen jou een goede finish, een goede terugreis en een geweldige hereniging met je vrouw, kinderen en kleinkinderen, die met smacht op je wachten!! En tot snel bij ons op een Volkels bakske koffie -xxx-

  • 04 Mei 2012 - 21:54

    D&H (vervolg):

    Ton:
    Als je bij het doek "finish" mensen ziet staan zonder petje dan betekent dat, dat ze naar onze oproep hebben geluisterd, namelijk....
    " Petje af voor Ton van der Vegt."

    Ik heb wat (naakt) foto's uit Namibie gezien, het moet echt niet gekker worden. ("Heb jij je ook bloot gegeven"?)

  • 05 Mei 2012 - 10:29

    Piet En Jose :

    hoi Tonnie,nog maar 2000 km te gaan ,ik heb in mijn hele leven nog geen 2000 km gefietst . petje af voor deze prestatie.Wat zullen de gewone dingen thuis door jou als een luxe worden ervaren.Deze fietstocht is en blijft een unieke herinnering die zijn sporen voor altijd zal nalaten.Het is een grote prestatie,waarvoor alleen maar respect.

  • 05 Mei 2012 - 10:39

    De Van Schaijkjes:

    Hi die Ton,

    Ontzettend knap en onvoorstelbaar dat je zoveel kilometers hebt afgelegd. Als nuchtere boerin oet Grünn, dacht ik: "Eerst zain, den leuven". Moar du hest 't veur'n kander!
    Knap hom der veur, mit joen léste 2000 km.

    Toedels from Odilianapolis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Actief sinds 21 Aug. 2011
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 62368

Voorgaande reizen:

05 Januari 2012 - 12 Mei 2012

Tour d'Afrique 2012

Landen bezocht: